Nie ma drugiego miasta, dla którego nowe marszałkowskie linie autobusowe mają tak duże znaczenie, jak dla Żuromina. Finansowane przez marszałka przewozy zapewniają tam komunikację przez siedem dni w tygodniu. Dzięki temu mieszkańcy mogą dojechać z przesiadką w praktycznie dowolne miejsce kraju.
Na przełomie 2024 i 2025 r. prywatny PKS Bodzentyn rozpoczął obsługę dziesięciu linii autobusowych finansowanych przez marszałka województwa mazowieckiego. Na znakomitej większości z nich przewozy są realizowane tylko w dni robocze, a oferta jest stosunkowo skromna i obejmuje 4 do sześciu par kursów. Na tym tle znacznie wyróżnia się siatka połączeń obsługujących powiat żuromiński.
Na dworce w Sierpcu i Mławie także w weekendy
W samym Żurominie rozpoczynają się trzy trasy: dwie o różnym przebiegu do Sierpca i jedna do Mławy. Wszędzie tam można przesiąść się do pociągów Kolei Mazowieckich odpowiednio w kierunku Nasielska i Płocka oraz Warszawy. Do Sierpca można pojechać w sumie osiem razy dziennie, w tym cztery razy w soboty, niedziele i święta, do Mławy – cztery razy dziennie przez cały tydzień.
Marszałkowskie autobusy, choć nie kursują np. w godzinach wieczornych, pozwalają więc na realizację wielu potrzeb transportowych. Umożliwiają nie tylko dojazd do szkoły i pracy wyłącznie w najbardziej standardowych godzinach, ale też choćby powrót do Żuromina w weekend, co wydaje się kluczowe z perspektywy studiujących w oddalonych ośrodkach akademickich. Nie osiągnięto tego poprzez uruchomienie przewozów marszałkowskich w żadnym innym rejonie województwa.
Powiat nie uruchamia choćby jednego połączenia
Rola komunikacji obsługiwanej przez PKS Bodzentyn może być tym większa, że lokalne samorządy nie uruchamiały dotychczas komunikacji na liniach średniego zasięgu. Dzięki dotacji z FRPA powstały wyłącznie połączenia gminne. – Powiat żuromiński nie organizuje publicznego transportu zbiorowego na swoim terenie – stwierdza bowiem Monika Oleksiak, starszy inspektor ds. transportu drogowego w Starostwie Powiatowym w Żurominie.
Starostwo nie odniosło się natomiast wprost do naszych pytań o potrzeby mieszkańców i stopień ich spełnienia dzięki nowym połączeniom wojewódzkim. W opinii urzędu marszałkowskiego rejon Żuromina był natomiast jednym z obszarów cechujących się największym wykluczeniem komunikacyjnym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.